Siirry pääsisältöön

Vaikutusvoima


Kaupallinen yhteistyö CxO Vaikutusvoima kanssa

Viimeisen vuoden ajan olen haaveillut tekeväni opettajan ammattini lisäksi vielä muutakin. Rakastan opettajan työtäni, mutta koen, että minussa on myös potentiaalia, joka jää siinä työssä hyödyntämättä. Eniten olen ehkä kaivannut, että voisin käyttää enemmän luovuuttani ja ongelmanratkaisukykyäni sekä omalla panoksellani edetä urallani. Opettajan työssäkin toki tarvitaan näitä, mutta ympäristö on tietyllä tavalla rajattu, ja tällä alalla eteneminen vaikkapa rehtoriksi, ei innosta minua.

Tulen itse yrittäjäperheestä, joten ideologia on tarttunut minuun väkisinkin, vaikka vanhemmat yrittivät saada minut valitsemaan turvallisen ja varman alan. Olen haaveillut yrittäjyydestä jo pitkään, ja ideoita on ollut paljon, mutta ei varsinaista osaamista. Minua on myös kiusannut ajatus siitä, ettei minun kannata ryhtyä mihinkään, sillä en kuitenkaan pysty tai minulla ei ole jonkun tietyn alan koulutusta.

Hetki sitten ymmärsin, kuinka paljon minulla oikeastaan onkaan kykyjä ja ominaisuuksia, joita kannattaisi lähteä kehittämään. Motivaationi on aivan huikea, ja uskon, että pelkästään silläkin pääsee jo pitkälle. Olen sosiaalisen median kautta löytänyt ihmisiä, jotka ovat inspiroineet minua, ja auttaneet löytämään vahvuuteni. Keskustelut heidän kanssaan ovat opettaneet minulle paljon. Nyt ymmärrän, kuinka tärkeää verkostoituminen onkaan. Yhdessä olemme enemmän.

Tavoitteeni on, että voisin vielä jonakin päivänä olla itse itseni rouva. Haaveilen vapaammasta elämästä, jossa saan tehdä juuri sitä, mitä haluan Ymmärrän, että se vaatii kovaa työtä, mutta se ei oikeastaan haittaa. En pelkää työn määrää, vaan sitä, että uraudun. Mitä pidemmälle tavoitteissani pääsen, sitä enemmän innostun. Työ, jota tällä hetkellä teen somevaikuttajana ja aloittelevana digiyrittäjänä, antaa minulle vain lisää energiaa ja vireyttä.

Yliopiston jälkeen olin niin täynnä opiskelua, että vannoin tämän olevan nyt tässä. Valmistumiseni jälkeen en lukenut yhtään kirjaa ainakaan vuoteen. Työelämässäkin suhtauduin hyvin penseästi kaikkiin koulutuksiin. En tiedä, onko jonkinlainen opettajan ammattitauti, ettei halua toisten opettavan itseään. Joka tapauksessa, kaikki pienimuotoinenkin opiskeluun liittyvä on tuntunut vastenmieliseltä.

Nyt olen kuitenkin päättänyt avata arkun uudelleen. Olen jatkuvasti korvat höröllä, haluan oppia uutta, ja hyödyntää sitä tavoitteissani. Viimeiseen kahteen vuoteen en oikeastaan ole esiintynyt kuin lyhyillä Instagram-videoilla, ja minusta alkoi tuntua siltä, että olen vähän ruosteessa. Kynnys esiintymiseen on noussut. Ja vaikka opettajan työ on tietynlaista esiintymistä, se on kuitenkin hyvin arkista olemista ja vuorovaukutusta lasten kanssa. Haluaisin oppia enemmän siitä, miten tämä toimii aikuisten kanssa, ja miten voin viestittää heille juuri sitä tunnetta, mikä minun sisälläni on.

Olipa melkoinen onni ja sattuma, että näissä ajatuksissani törmäsin Toni Hinkkaan ja CxO Vaikutusvoima Personal Training -koulutukseen. Olen aina ajatellut, että ihmiset kuuntelevat minua ja kiinnostuvat esittämistäni asioista, mutta toisaalta vaikutusvoimassani olisi vielä paljon kehitettävää. Niinpä koulutus tuntui heti todella innostavalta, eikä minun tarvitsisi vielä täsmällisesti määritellä, mikä minusta tulee isona. Vaikutusvoimaahan tarvitaan missä tahansa työssä ja elämässä yleensäkin.

CxO Vaikutusvoima Personal Training -koulutuksen alussa analysoidaan oman vaikutusvoiman nykytila ja määritellään tavoitteet. Sen jälkeen laaditaan harjoitussuunnitelma. Edistymistä tarkastellaan säännöllisissä tarkastuspistetapaamisissa. Minulla on nyt takanani ensimmäinen etätapaaminen. Sitä ennen tein Vaikutusvoima -testin, jossa arvioin itseäni. Testi oli täysin maksuton, ja sen tekemiseen minulta meni vain noin 10 minuuttia. Pyysin myös ystäviäni tekemään oman arvionsa minusta. Voi kuinka mielenkiintoista olikaan nähdä oma arvioni, ja verrata sitä ystävieni ajatuksiin minusta. Jännittävää oli myös se, mistä kaikista osa-alueista vaikutusvoima koostuukaan.

Suosittelen kokeilemaan tätä kaikille avointa testiä täältä: https://www.cxopro.fi/cxo-vaikutusvoimaprofiili-itsearviointi-2/

Ensimmäisessä tapaamisessa tutkimme saamiani tuloksia. Sain huomata, että jotakin olin jo osannut tehdä oikein, mutta petrattavaa löytyi yhtälailla. Oli monia asioita, joista ystäväni olivat kanssani samaa mieltä, mutta toisaalta jokin kohta jäi mietityttämäänkin. Näitä oli mielenkiintoista käydä Tonin kanssa yhdessä läpi, ja saada jo ensimmäiset vinkit siitä, mitä ja miten minun kannattaisi alkaa harjoitella. Ensimmäiseksi tavoitteekseni nappasin vastaanottamisen kehittämisen, sillä tiedostan, ettei minun ole aina helppo ottaa palautetta vastaan, eikä muidenkaan ole helppo sitä minulle välttämättä antaa. Parasta tässä on se, että Tonin ohjeilla voin harjoitella ihan arkielämässäni erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, joten minun ei tarvitse varata sille erikseen aikaa. Niinpä edes kiire ei voi toimia tekosyynä.

Odotan jo innolla tulevia vuorovaikutustilanteita, joissa pääsen treenaamaan sekä tietysti seuraavaa etätapaamiskertaa. Päivittelen sen jälkeen taas, mitä olen päässyt tekemään ja oppimaan. Olkaahan kuulolla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Heikunkeikun!

Täällä kirjoittelee Peppi, ja somessa minut tunnetaan nimellä Pitkätossula. Kun äitiyslomani vaihtui vuosi sitten hoitovapaaksi, päätin keksiä itselleni jotakin uutta tekemistä. Halusin hieman aktivoida itseäni, eikä ajatus pienen taskurahan tienaamisestakaan tuntunut siinä tilanteessa lainkaan hassummalta. Kirjoitin Googleen "miten tienata kotona", ja pian olin jo perustamassa Instagram-tiliäni @pitkatossula. Tilini oli varsinkin alkuun hyvin perhekeskeinen, mutta varsin nopeasti se alkoi muotoutua lifestyle-tyyppiseksi, laajemmin elämästäni kertoviin ja yleisesti naisia kiinnostaviin aiheisiin. Kun tili alkoi kasvaa, kuvioon tulivat mukaan myös kaupalliset yhteistyöt. Näin minusta tuli OP Kevytyrittäjä. Yrittäjyys on ollut pitkäaikainen haaveeni, ja tällä hetkellä olen laajentamassa sitä. Kirjoitan mm. freelance-toimittajana lehtiin kolumneja, teen sisällöntuotantoa yrityksille, ja hahaa! Perustin blogin. Olen aina rakastanut kirjoittamista, mutta matkan varrella se on jote

Tiesitkö, että Vallila valmistaa vaatteitakin?

Tiesitkö, että Vallila valmistaa vaatteitakin? Sisältää affliate-linkkejä* Lemmittyni sadetakki* Vallila ei ole enää tunnettu pelkästään värikkäistä ja kuviollisista sisustustekstiileistään Olen aina rakastanut kotimaisen Vallilan verhoja, mattoja ja vuodevaatteita. Viime kesänä huomasin, että Vallila valmistaa myös vaatteita. Mallistosta löytyy esimerkiksi t-paitoja, laadukkaita ja pehmeitä kylpytakkeja, kestokasseja sekä ekologisia kasvomaskeja. Osaa kuoseista ovat olleet suunnittelemassa maineikkaat muotisuunnittelijat, Rolf Ekroth ja Wataru Tominaga. Lemmittyni koiran sadetakki* Tyylikkäänä samistellen sateellakin Minulla ei ole koiraa, mutta jos olisi, meillä olisi ehdottomasti samanlaiset sadetakit. Kuinka hauskaa olisikaan kulkea yhdessä säällä kuin säällä näissä Lemmittyni-kuosin vetimissä. Koiran sadetakki jää siis tällä kertaa tilaamatta, mutta sadetakki ja sateenvarjo taitavat tipahtaa ostoskoriin. Pidän tästä kuosista, sillä se on värikäs, mutta värit ovat kuitenkin hillity

Miten tienata kotona?

Miten tienata kotona? Mitäpä, jos voisit saada lisätuloja kotisohvalta käsin? Suosittu tapa tienata kotona, on vastailla erilaisiin kyselytutkimuksiin, ja saada palkkioksi rahaa tai lahjakortteja. Kyselytutkimukset ovat myös tapa tehdä hyväntekeväisyyttä, ja päästä vaikuttamaan asioihin. Vinkkaan teille parhaat palvelut, joihin kannattaa liittyä, ja liittyminen on tietysti ilmaista. Kesän 2022 parhaat kyselytutkimukset (Sisältää affiliate-linkkejä*) 1. MielipideMaailma - Runsaasti suomenkielisiä kyselyitä - Rekisteröityminen helppoa ja liittyä voi myös Facebookin avulla - Palkkiot maksetaan pisteinä käyttämäsi ajan perusteella. - Jäsenet voivat osallistua 1 000 euron käteisarvontoihin - Voit myös osallistua tuotetestauksiin tai arvioida mainoksia. - Yritys tekee hyväntekeväisyyslahjoituksen aina, kun vastaat kyselyyn - Palkkio / kysely: 1 – 5 euroa - Kyselyn kesto : 5 – 30 min - Palkkion saa: rahana PayPal-tilille tai lahjakortteina Liity Mielipidemaailmaan * 2. Kuluttajapaneeli